Alf Rehn

KONTAKTA:

Alf Rehn
SpeakersNet AB
c/o Volante AB Stora Nygatan 7, 2 tr
111 27
STOCKHOLM

  • INFORMATION

Boka föreläsare Alf Rehn

Alf exporterar idéer
Han har just kommit ut med boken 'Farliga Ideer', som redan hunnit översättas till finska, engelska, tyska och ryska, och som är på väg att säljas till Spanien, Frankrike och Holland.

Farliga idéer är en uppgörelse med de kreativitetskonsulter som verkar vilja stryka sina anhängare medhårs och göra det mysigt på firmans idékonferens. Tyckte den externa föreläsaren att ni var 'sååå kreativa'? Mådde ni bra? Om det känns så är risken att ni inte åstadkom speciellt mycket. Sällan eller aldrig leder sköna känslor till genuint skapande av det slag som exemplifieras i boken.

Äkta kreativitet handlar istället om att närma sig det farliga, läskiga och obekväma. Att ge utrymme för fräna och obehagliga konfrontationer. Att lura vår lata hjärna att jobba med nya angreppssätt i stället för att göra det bekvämt för sig med varianter på det den redan behärskar.

Alf ger många exempel på idéer och innovationer som sprungit ur ett provocerat tänkande. Läs t.ex. om den enkla videokameran Flip som blivit en succé trots att den är tekniskt underlägsen många andra kameror. Eller läs om vad som kan hända när människor vågar tänka bortom det vuxna och bli drömmare med ett barns lättsinniga tänkande: Wii, mobiltelefonen, applikationen iFart och Red Bull.

Det behövs en utpräglad avvikare från normen om att det gulliga och kramgoa för att hjälpa oss förnya våra företag och erbjudanden. Alf bygger en modell för hur man kan närma sig äkta kreativitet i fem steg - imitation, expansion, provokation, omvärdering och farligt tänkande.

Kreativitet hör hemma i det snaskiga, fula, snuskiga, opassande och besvärande, säger författaren. Hellre Lagos än lagom!

Alf Rehn är född 1972 och har kallats företagsekonomins "enfant terrible". Den brittiska tidningen The Times, på tal om affärsgurus, har kallat honom för 'a star for the future'. Han är professor i företagets organisation och ledning vid Åbo Akademi, och var tidigare professor i innovation och entreprenörskap på KTH. Han har forskat om så vitt skilda ting som projektteori, ekonomin i kulturen, gåvoekonomier, immaterialrättigheter, innovationsledning och organisationsfilosofi.
En artikel med författaren i brittiska nättidningen Creative Times har rubriken "As ideas of creativity are absorbed into policy, it makes people less creative. Han har därtill skrivit om serietidningar, kreativitet och zombies - och har ofta oförskämt roligt på jobbet.

Alf Rehn föreläser både på svenska & engelska.


Boka föreläsare, talare Alf Rehn via SpeakersNet AB. Book speaker Alf Rehn.

emlogo-foot-since1998

Eventmarket Svenska AB | fb-rund | Ö. Hamngatan 12 | 732 30 Arboga | 0589-180 95 | info@eventmarket.se | eventmarket.se | org.nr: 556550-4015