FAQ - Frågor & Svar
Vanliga frågor & svar som ger dig en klarare bild av Eventmarket.se. Tex. Vad är eventmarket? Hur får jag kontakt med olika aktörer/leverantörer? Kostar det pengar att vara sökbar här? Resulterar medlemskapet i affärer?...
Vad är Eventmarket.se?
Eventmarket.se är en webbaserad sökportal som tack vare enkla sökfunktioner och ett brett utbud gör det enkelt för kunder & uppdragsgivare att komma i direktkontakt med Sveriges främsta artister, föreläsare, festlokaler, konferensanläggningar, aktiviteter, catering & uthyrningsföretag m.fl...
SNABBINFO
Eventmarket.se är Sveriges största marknadsplats och sökportal för hela event-, mötes- & upplevelseindustrin.
Sajten lanserades 1998 och förmedlar varje månad uppdrag och bokningar för ca 5 miljoner kronor. (alltid direktkontakter - inga provisioner)
Sajtens besökare (ca 18.000 besökare/månad) representeras till 70% av företag & organisationer och till 30% av privatpersoner...
Alla branschaktörer som finns med på Eventmarket betalar en fast årlig medlemsavgift och får i gengäld priseffektiv marknadsföring, tillgång till förfrågningar samt viktig sökoptimering. Inga provisioner!
Hela 95% av sajtens annonsörer/medlemmar är så pass nöjda att de förlänger medlemskapet år efter år, vilket vi är otroligt stolta över!
Söktjänsten är helt kostnadsfri att använda
Kan man boka artister och festlokaler eller hyra ljudteknik direkt hos Eventmarket?
Nej. Eventmarket bokar inte artister och vi arrangerar inte heller events eller hyr ut saker. Vår affärsidé är att driva sökportalen och se till att den har ett bra och uppdaterat utbud till Sveriges främsta artister, event- & mötesleverantörer. Alla affärskontakter sker alltid direkt mellan dig som köpare och Eventmarket-medlemmarna.
Vad innebär medlemskap på Eventmarket?
Medlemskap på Eventmarket.se innebär priseffektiv marknadsföring, sökbarhet, SEO, tydlig exponering i form av Profilsida, hemsideslänk, tillgång till förfrågningar samt medlemserbjudanden... Och inte minst - du finns med där branschen samlas och där kunderna letar!
Vi brukar säga att alla som tillhör event- & mötesindutrin är välkomna att bli medlemmar här. Oavsett om man är artist, föreläsare, fest- & konferenslokal, erbjuder aktiviteter, ljud- & ljusteknik, hyr ut bord, stolar & porslin eller om man är cateringleverantör, arrangör eller levererar scener och kravallstaket... Alltså allt eller alla som erbjuder en tjänst eller produkt inför ett mänskligt möte!
MEDLEMSKAPET INKL. FÖLJANDE:
- Fullvärdigt medlemskap inkl. sökbarhet både på Eventmarket.se och i de stora sökmotorerna
- Profilsida med kontaktuppgifter, hemsideslänk, bilder, infotext, filmklipp...
- Personlig support, fria uppdateringar samt hjälp med texter för bästa seo
- Loggin till Backstage med tillgång till extra förfrågningar inom dina kategorier
- Medlemserbjudanden och möjlighet till köp av extra-exponering i form av mailannonsering, länkade artiklar...
- Statistik
Vad kostar det att annonsera / bli medlem på Eventmarket?
Medlemspriset är ett fast pris utan varken provisioner eller tillkommande kostnader. Du väljer själv om du önskar Large, Medium eller Small-exponering samt period. De allra flesta väljer 12 månaders Medium-medlemskap och faktum är att hela 95% av alla våra medlemmar är så pass nöjda, att de väljer att förlänga sina medlemskap år efter år. Något vi är otroligt stolta över!
PRIS/ÅR
Large 6900:-
Medium 4900:-
Small 2900:-
(25% moms tillkommer alla priser)
» Till prislistan
» Läs mer om vad medlemskapet omfattar
» Köp till utökat annonspaket
Hur många förfrågningar / jobb kommer medlemskapet generera?
Det är en fråga som vi omöjligt kan svara på. Och det beror helt enkelt på att vi (Eventmarket) aldrig är inblandade i alla de affärskontakter som sker direkt mellan våra medlemma och de potentiella kunderna. Men vi vet att det råder stor aktivitet i sökportalen. Och vi vet att ca 95% av alla våra medlemmar är så pass nöjda att de förlänger medlemskapet år efter år.
Hur kan ni veta att Eventmarket genererar affärskontakter för ca 5 miljoner varje månad?
Rent tekniskt är det enkelt att mäta den ekonomiska omfattningen på alla mail-förfrågningar som skickas via kontaktformuläret på respektive profilsida. Vi mäter även alla Öppna Förfrågningar som skickas till sökportalen och sådeles hamnar i Backstage. Alla förfrågningar är givetvis olika. En trubadur till festen kanske kostar 9.000 kr. Rollups till montern kanske 12.000 kr. En föreläsare möjligen 20.000 och en showgrupp ca 35.000 kr. En större konferens kan kosta över 150.000 kr, medan en mega TV-aktuell kändis kanske det dubbla. I genomsnitt har förfrågningarna ett värde på ca 30.000kr/förfrågan, vilket innebär att Eventmarket.se för närvarande förmedlar uppdrag för ca 5 miljoner kr. varje månad.
Men det är ändå inte hela 'sanningen'. Förutom alla mätbara mail sker det även mängder av telefonsamtal och ytterligare kontakter via våra medlemmars egna hemsidor, vilka vi alltså inte kan mäta. Så vi håller oss till de mätbara siffrorna för att inte ta oss vatten över huvudet.
Hur gör jag för att bli medlem?
Så fort vi får ett klartecken av dig, så påbörjar vi produktionen av din Profilsida. Vanligen blir du sökbar redan efter några dagar! Vi hämtar bilder och texter från din egen hemsida - allt för att underlätta arbetsbördan för dig. Dock bearbetar om vi texten något för bästa seo. När Profilsidan är publicerad mailar vi dig bekräftelsen som intygar exponeringen, medlemsperiod och pris. Fakturan mailas någon dag efter med 30 dagars betalningsvillkor. Under hela medlemsperioden är du sökbar på sajten, du har fria uppdateringar, du har tillgång till Backstage samt möjlighet att köpa till extra exponering i form av mail-exponering och artikelinlägg/nyhetsinlägg...
Kan jag säga upp medlemskapet när jag vill?
Medlemskapet är bundet och avser löpande exponering på Eventmarket.se. Önskar man säga upp medlemskapet så måste detta ske senast 30 dagar innan aktuell periods sista dag. Görs inte detta så inleds ny period med automatik enl. aktuell prislista.
» Läs mer om Eventmarkets medlemsvillkor
Hur uppstod själva idén och vem driver Eventmarket?
Den 22 januari 1998 lanserades sökportalen Eventmarket.se world wide webb på en eventmässa i Eriksbergshallen i Göteborg. Vår rykande färska hemsida togs emot med öppna armar och våra första medlemmar tecknade avtal... Men man kan säga att allt startade några år tidigare med en klockren idé om att samla, strukturera och utveckla hela event-, mötes- & upplevelseindustrin på en och samma marknadsplats. Den platsen skulle få bli Internet... En av eldsjälarna till idén var branschgurun Håkan Sterner som tillsammans med dottern Jennie och svärsonen Johnny sjösatte hela Eventmarket. Sedan 2004 driver Jennie och maken Johnny företaget vidare i egen regi...
» Läs mer om vår historia genom åren
Hjälp, jag har frågor ang. ett biljettköp!
Inne på Eventmarkets Biljett-sida kan du hitta många olika bokningsbara shower och föreställningar. På varje biljettsida länkar vi till den aktuella biljettsajten där biljettköpet sker. Eventmarket marknadsför dessa shower men har sådeles inget ansvar för frågor som rör själva biljettköpet. Vid ev. biljettfrågor hänvisar vi till:
- Ticnet/Ticketmaster's supporttelefon: 077-170 70 70
- Showtic: 0771-13 43 00, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
- Nöjesresor, hotellpaket: 08-500 000 45, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Har du andra frågor är du varmt välkommen att kontakta oss!
/ Med bästa hälsningar Jennie & Johnny Sterner, Eventmarket.se