Tips inför tal & presentationer

Det sägs att det är en konst att hålla bra och gripande presentationer och föredrag. Det är det inte. Det handlar om goda förberedelser, att kunna ämnet...

tal stor

Det handlar om att vara sig själv samt att kunna ta in publikens reaktioner, möta dem och vara passionerad.

Det här är saker vi alla kan öva på innan alla presentationstillfällen, vare sig det är ett större sammanhang med flera hundra i publiken eller bara en kortare dragning för våra kollegor i ett mötesrum. Du kommer ta andra människors tid i anspråk. Utnyttja den väl och lämna dem med något att fundera på.

Här kommer några handfasta saker som gör din presentation bättre och dig till en bättre talare

1. PLUGGA ÄMNET
Det hjälper alltid att vara påläst på ämnet du ska tala om, ja, det är en nödvändighet. Även om du jobbar med det varje dag kan det vara bra att ta en timme och läsa på vilka nyheter som finns kring ditt ämnesområde.
Tänk tillbaka till skolan, där fanns lärare som höll samma lektion år efter år, decennium efter decennium. Det blev ganska mossigt. Placera det du gör i nuet.

2. AGERA PASSIONERAT
När du talar inför en grupp förmedlar du inte bara fakta, du förmedlar också varför det är viktigt och varför just dina åsikter är värda att ta på allvar. Det gäller därför att du är passionerad. Världens intressantaste idéer kan falla platt om talaren inte verkar intresserad medan en passionerad talare kan fånga uppmärksamhet i vilket ämne som helst.

3. TÄNK PÅ DITT KROPPSSPRÅK
Kroppspråket är också nära förbundet med vad du signalerar. Är du för tillbakadragen kommer det du har att säga inte uppfattas som viktigt. Att stå och röra på sig är ofta bättre en att sitta ner, och att ha tydliga ansiktsuttryck är bättre än ''stenansiktet''.
Ofta är det bästa nivån av ''yvighet'' när det börjar kännas lite löjligt.

4. SKAPA ÖGONKONTAKT MED ÅHÖRARNA
En klassisk talarteknik, som faktiskt fungerar, är att ha stadig ögonkontakt med dina åhörare i några sekunder. Det här kommer ge dem känslan att du talar just till dem. När du har fått kontakt med en åhörare, och era blickar mötts, tittar du ut över gruppen för att sedan landa hos någon annan. Den här tekniken ger både dig och åhörarna ''närvaro''.

5. LÄS INTE INNANTILL
Det är bättre att komma av sig ibland och inte riktigt veta vilken väg man ska gå om allternativet är att läsa direkt från ett manus. Det finns inget som är så tråkigt som en föreläsning där föredragshållaren lika gärna hade kunnat skicka ut ett mail med vad som sagts.

6. VAR DIG SJÄLV
Ofta läser man att en bra föredragshållare ska vara humoristisk, och visst är det en god ide om du vet med dig att du kan fånga en publik genom att vara rolig. Är inte så fallet ska du använda dina andra styrkor - och alla har styrkor. Faktum är att även de ''torraste'' av föreläsningar kan vara bra och gripande.

7. BJUD IN TILL DISKUSSION
Att prata i en timme för att sedan säga: - Någon som har några frågor?, är det enklaste sättet att inte skapa någon diskussion alls. Det blir alltid knäpptyst i rummet.
Om du istället har frågor under föreläsningens gång, där du ställer mer specifika frågor och ärligt undrar om lyssnarnas erfarenheter kring ämnet kommer du ha större chans att få svar. Och kommer inga svar och du når en punkt då du tänker fortsätta själv istället, räkna till fem tyst för dig själv och jag lovar att någon kommer öppna sig.
Vi klarar inte av när det är tyst. Och när en öppnat sig kommer flera vilja ge sig in i debatten.

8. SAMMANFATTA
När föredraget eller presentationen är över ta fem minuter för att gå igenom det viktigaste du har talat om och vad ni, tillsammans, kommit fram till. Då kommer deltagarna ha några tankar med sig när de lämnar rummet - tankar som kan gro och växa till sig. Det är resultatet av en bra presentation.

 

Vi på Eventmarket hoppas att ni fått bra tips och råd inför era kommande muntliga framföranden!

» Hitta Talarförmedlingar på eventmarket.se
» Hitta Föreläsare på eventmarket.se

 

emlogo-foot-since1998

Eventmarket Svenska AB | fb-rund | Ö. Hamngatan 12 | 732 30 Arboga | 0589-180 95 | info@eventmarket.se | eventmarket.se | org.nr: 556550-4015