tisdag 27 februari | 10:48 2024

Håkan Sterner - ”Den svenska eventindustrins Gudfader”

Skarmavbild 2024-02-27 kl. 11.38.23

När tempot omkring oss skruvas upp, i takt med att värmen och semesterplanering syns alltmer i backspegeln, gör Eventeffect ett Pit-Stop hos den person som av många beskrivs som den svenska eventindustrins Gudfader, Håkan Sterner.

En man iförd en bländande vit skjorta, vita jeans och ett brett välkomnande leende som lyser i kapp med det solblekta håret, möter mig. Det är Håkan... Håkan Sterner, han som skapade världens längsta smörgåsbord, grundade Vingresors populära underhållningskoncept, umgicks med Sveriges kändiselit och arrangerade måttlöst populära event tillsammans med bl a Janne Carlzon och Hasse Wallman. Han som redan tidigt såg talangen i alias vår Robert Wells. Ja, listan är lång. Vi tar det hela från början...

Du beskrivs ofta som en ikon i svensk eventhistoria.
Hur kommer det sig att du valde att viga ditt liv till att skapa minnesvärda event?

– Jag började redan som liten, sjöng i St. Jakobs Gosskör under ledning av Erik Ericson och lärde mig att spela gitarr. Som 14 åring lyssnade jag till Laurie London på Gröna Lunds stora scen, det var nog där och då som jag bestämde mig för att bli artist.

Några år senare blev jag rekryterad att arbeta med TV, Nalen, Kingside, Stockholms Ungdomsgårdar och Galejan på Skansen, för att nämna några. Jag förstod tidigt att jag ville få folk att bli lyckliga.

Det gjorde mig lycklig.

Jag betraktar Håkan medan han berättar... han är en ljus person, öppen att dela med sig. Gesterna är stora och generösa. Liksom hans event, tänker jag; varma, inbjudande och storslagna.

Berätta om din uppväxt och hur den format dig som person?

– Min mamma var en positiv person som lärde mig det viktigaste här i livet, livslust! Ingen i min familj var inom nöjesbranschen. Jag bröt ny mark och hämtade inspiration ifrån andra förebilder och de kreativa artister jag skapade evenemang för; såsom Lars Berghagen, Jerry Williams, Svenne & Lotta m fl. Jag har alltid tyckt om utmaningar och det har snarare triggat mig mer än det skrämt mig. Det har fått mig att växa både som medmänniska och eventarrangör. Jag lärde mig tidigt att hålla ordning, för att kunna hantera många trådar samtidigt. Det blev en framgångsfaktor, i kombination med ett öppet sinne, god innovation- och samarbetsförmåga, samt en outtröttlig optimism. Det måste man ha i den här branschen! Att agera agilt var lika viktigt då som nu... vi hade bara inte uppfunnit det som ett "eget koncept" på den tiden.

Håkan ler med glimten i ögat. Jag upplever en ödmjuk självdistans i kombination med ett hälsosamt självförtroende. Humor och värme.

Vad drömde du om som liten?

– Jag hade tidigt en dragning till att stå på scen och underhålla. Jag hade förmånen att begåvas med föräldrar som uppmuntrade mitt starka intresse.

Du är aktiv idag och har en lång karriär bakom dig. Vilka event är du mest stolt över och varför?

– Världens Längsta Smörgåsbord om 740 meter! De återkommande stora arrangemangen i Globen och hangarfester med upp till 10 000 gäster, samt konceptet "Blind Date" – vilket jag skapade i samverkan med blinda artister och musiker. Eventet måste leda mänskligheten framåt, vara positivt och engagera.

Nämn en eller ett par personer inom eventindustrin som påverkat dig och varför?

– Oj! Det är inte helt lätt att svara på, då jag haft förmånen att samarbeta med de mest fantastiska och kreativa hjärnorna inom eventbranschen i närtid. Men såklart; Janne Carlzon, Hasse Wallman samt flertalet Narrenpristagare såsom; Robert Wells och Micael Bindefeld.

Vad kännetecknar ett bra event?

– Ett uttalat syfte och mål. Ett tydligt: "Why"?

Skapa och förmedla en positiv känsla. Bidraga till utveckling.

Tempo och timing är honnörsord! God service och bra mat. Välkomnade. Konsten att välja rätt artister som förgyller helheten. Lagom långt. Förmedla ett budskap. Avsluta med något som gästerna inte glömmer. De skall lämna tillställningen uppfyllda med en härlig känsla.

Hur ser du på utvecklingen av eventbranschen de närmaste fem åren?

– Eventbranschen måste utvecklas i takt med omvärlden. Vi måste följa utvecklingen och ta mer hänsyn till miljö, demokrati, mänskliga rättigheter och allas lika värde.

Hur bra arbetar vi internationellt inom eventindustrin idag, jämfört med tidigare och vad kan vi utveckla?

– Svensk eventindustri ligger långt fram sedan många år. Vi arbetade gränsöverskridande redan på "min tid", trots att vi då inte hade tillgång till den teknik som finns idag, eller Internet. Den nya tekniken och då särskilt sociala medier utgör en fantastisk plattform för samarbete och interaktion. Tempot har skruvats upp avsevärt, på gott och ont.

Är de digitala eller hybrida mötena här för att stanna? Hur ser du på det?

– Det mänskliga mötet är otroligt viktigt. Det finns energi, kvalitet och välbefinnande i det fysiska mötet och i den mänskliga interaktionen, som vi idag inte hittat någon ersättare till. De digitala mötena utvecklas och förbättras i rask takt och utgör en effektiv kanal för vissa typer av möten, men det krävs mer utveckling på området. Det ena utesluter dock inte det andra.

– Hybrida möten blir allt vanligare och utmaningen där är att upprätthålla balansen mellan de deltagare som närvarar fysiskt i på plats och de som närvarar online. Blir det obalans, skapar det "utanförskap". Vill därmed återknyta till det jag nämnde tidigare, att skapa en behaglig känsla hos deltagaren.

Du har grundat Svenska Eventakademin. Hur kom du på idén och vad är syftet med verksamheten?

– Jag upplevde ett behov av att samla branschkompetens och erfarenheter inom svensk eventindustri. Det blev upptakten till Svenska Eventakademin. Mer specifikt består Svenska Eventakademin av 18 noggrant utsedda ledamöter. Den samlade kompetensen spänner över flera intresseområden som alla är kopplade till eventindustrin. Samtliga ledamöter har gedigen erfarenhet. Eventakademin främjar även lärande och återväxt och samarbetar därför med universitet och högskolor.

– Syftet med Svenska Eventakademin är förutom att samla kompetens och arbeta gränsöverskridande, även att årligen uppmärksamma personer som gjort skillnad inom eventbranschen och som utgör positiva förebilder – Narrenpristagarna.

Varje år delas det prestigefulla Narrenpriset ut till en person eller organisation, som gjort betydelsefulla insatser för eventbranschen.

Vad betyder en sådan utmärkelse för svensk eventindustri och den enskilde?

– Narrenpriset är eventbranschens äldsta och mest prestigefulla utmärkelse. Många inom eventindustrin arbetar hårt och gör extraordinära insatser som inte alltid uppmärksammas. Att tilldelas det prestigefulla Narrenpriset är en fjäder i hatten och ett "signum" som för många av våra Narrenpristagare inneburit ett officiellt erkännande och en skjuts framåt i karriären, samt inte minst uppmuntrat till fortsatt branschutveckling.

Vad vill du förmedla till alla oss som arbetar med event i någon form?

– Tro på din idé. Ta inte ett "nej för ett nej", men var samtidigt lyhörd och samarbeta. Det fysiska mötet kommer aldrig att dö. Hitta balansen mellan teknik, miljö och människa. Förmedla en känsla och framför allt livslust.

En stund senare sitter jag på tåget hem från Håkan i Arboga, till Stockholm. Jag kommer på mig själv med ett leende på läpparna och ja, precis som Håkan ville förmedla... en härlig känsla.

Av: Linda Hirschfeld
2022-08-27

Redaktionen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer: Artiklar

ny-logo-utan-since

Eventmarket Svenska AB | Org-nr: 556550-4015 | » Om Eventmarket