onsdag 24 juni | 14:01 2015

Ställ ut i eventrummet på Travel World 2015

ställutmedoss-720

BOKA UTSTÄLLARPLATS VIA EVENTMARKET

Den 15 oktober 2015 äger TRAVEL WORLD rum på Grand Hotel i Stockholm.
Tack vare Eventmarket.se har du nu chensen att boka utställarplats till ett reducerat pris.

DATUM: Torsdag 15 oktober 2015
TID: 11.00 - 16.00 (Riggning fr. 08.30 fram till 10.45)
PLATS: GRAND HÔTEL, Stockholm
EVENTMARKETS VIP-PAKET: 16.15 - 18.30 (se program)

Travel World är en exklusiv mötesplats och workshop för affärsresor och möten i alla former. Inte en mässa - B2B. Endast för fackfolk. Travel World är ett viktigt forum för dig som bokar, köper och arrangerar affärsresor, konferenser, kongresser och events. Förutom konferensanläggningar och arenor, som varit Travel Worlds huvudfokus, så har efterfrågan ökat när det gäller även övriga leverantörer i branschen. I år kommer därför ett 'Eventrum' finnas där eventbranschens aktörer har chans att möta kunderna. Och här kommer givetvis Eventmarket.se att finnas på plats. Efter stängningsdax erbjuds även ett antal olika VIP-paket till besökarna. Ett av dem är 'Eventmarkets VIP-paket' som kommer bjuda på såväl dubbeldeckarbuss från London, isdrink på Icebar, spelmingel på Casino Cosmopol, magi och möten med branschen...


 

UTSTÄLLARE PÅ TRAVEL WORLD:  6000:-

prisstjärna-6000För endast 6000:- ex. moms får du en utställarplats i eventavdelningen på Travel World 15 oktober kl. 11.00 - 16.00. I priset 6000:- ingår även exponering på eventmarket.se

stjärna-orange30 Utställarplats i Eventrummet på Travel World 15 oktober
- Bord m. vit linneduk (storlek efter tillgång)
- Plats för 1-2 roll-ups
- Vi drar inte el men det finns gott om El-uttag i lokalen
- Max 2 personer/utställarplats

stjärna-orange30 Mail-annons i eventmarket-mailutskick 1/10
- Bild och blänkartext samt länk till profilsidan
- 15.000 mottagare

 

Erbjudandet gäller medlemmar inom alla eventkategorer:
Arrangörer, konferencierer, talare och talarförmedlingar, artister och artistförmedlingar, eventanläggningar, aktiviteter och övriga eventleverantörer som uthyrning, partytält, bussar, teknik, personal, chokladfontäner, exponeringsföretag...
OBS! Gäller dock ej medlemmar inom kategorin rena 'konferenslokaler', då dessa ställer ut i andra rum och till andra avgifter.



EVENTMARKETS VIP-PAKET

eventmarket-VIP-logo300

Mässans VIP-besökare har chans att boka in sig på ett av fyra olika VIP-paket, där Eventmarket är värdar för ett. Här kan du ta del av programmet för Eventmarkets VIP-paket.

» Se programmet
 Hör av dig om det låter intressant att medverka...


 

Kontakta Jennie för frågor eller bokning
0589-180 95 • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

» Event- & Mötesköpare - Välkommen till Travel World
» Eventmarkets VIP-paket
» Till Travel World's Profilsida
» Se bilder från Eventmarkets monter & showcase på Travel World 2007 

 

tisdag 24 mars | 13:26 2015

Svensexa

Vi vet att en svensexa lätt förknippas med förnedring och stora mängder alkohol. Men försök våga undvik klichén och gör en dag som istället präglas av glädje. Här får du lite idéer samt förslag på upplägg och aktiviteter

Hitta på något som är roligt för alla deltagare och framförallt för brudgummen. Självklart ska han utsättas för något som kanske är både lite pinsamt och obekvämt, det hör saken till. Men låt det aldrig passera gränsen till förnedring. I den bästa av världar gifter han sig bara en gång, så hjälp till att göra upplevelsen oförglömlig.

Nedan hittar ni lite förslag på saker att göra på svensexan

  • Vännerna skriver ner små korta citat eller meningar om brudgummen som de sedan låter binda i en mindre bok eller häfte, ta gärna med bilder från förr och nu. Ha det sedan på planeringen att var och en läser sin del för sin vän, den blivande brudgummen. En vänskaps bok som ger minne för livet.

 

  • Låt brudgummen måla en teckning, helst en canvas tavla, av sin blivande fru. Det bör ske inom en lagom tid som inte blir utdragen p.g.a. perfektion. Motivet bör avspegla hur han ser henne med uns av humor. Att ni sedan ger tavlan till brudgummen som en extra bröllopspresent gjord av honom själv är han självklart ovetandes om. Ett tips är att komma överens med möhippa-gänget att göra likadant med bruden för att brudparet ska ha gemensam glädje av sin partners syn på sin äkta hälft.

 

  • Gör upp en hinderbana med olika aktiviteter som leder brudgummen framåt i orten med mål hos sin snart äkta hälft och hennes sällskap. Planera med möhippa-gänget att göra detsamma för bruden. Det gäller för de båda att lösa uppgifter och klara hinder, en lek liknandes äktenskapets och livets hinderbana. De klarar hindren som egna individer men med vetskapen att de gjort det tillsammans och de når till slut sitt gemensamma mål, varandra.

 

  • Låt brudgummen få baka en mindre bröllopstårta, som ni senare kan avnjuta efter middagen eller på picknicken. Låt brudgummen binda en brudbukett, som han sedan kan sälja eller auktionera ut för att förtjäna sin fest. Kontakta bagerier och blomsterbutiker för att se om de vill hjälpa till.

 

  • Vin eller wiskeyprovning
    Låt smaka för att sedan köpa hans favorit vin/wiskey som extra bröllopspresent eller låt det placeras i bröllopssviten.

 

  • Danskurs 
    Hör med dansskolor om de kan hjälpa till att koreografera en mindre dans som brudgummen sen får visa upp på bröllopsfesten. Ensam eller hela svensexa-gänget. Tänk på brudgummens personlighet i den här frågan och/eller uteslut uppvisningen och filma hela danskursen istället.

 

  • Ge brudgummen möjlighet att vara fotomodell för en dag med professionell sminkning och fotograf. Det kan även bli ett fint album att låta brudgummen ge bruden som morgongåva.

 

  • Boka ett homeparty med intima leksaker. En säljare bär vetskapen om vilka olika sorter det finns och vilka använingsområden dom gäller. En mer acceptabel svensexa med intimt tema.

Eller kanske...

  • Chokladprovning
  • Drejkurs
  • Gå på nöjespark
  • Ridtur
  • Minigolf
  • Sjunga in en CD
  • Låt brudgummen teckna av en kvinnlig modell.
  • Flyg helikopter, luftballong, segelflyg...
  • Klättra klättervägg
  • Kör Gocart
  • Bågskytte
  • Spela Bowling
  • Köra fyrhjuling
  • Utmana varandra i Sumobrottning
  • Lek fångarna på fortet...........

Tips på eventmarket

» Aktivitetsanläggningar; Anläggningar fulla av aktiviteter...
» Aktivitetsarrangörer; Proffs på att planera, fixa och genomföra aktiviteter...
» Lek, Tävlingar & Uppdrag; Hitta leverantörerna som erbjuder roliga teamaktiviteter...
» Mat & Dryckesaktiviteter; Matlagningskurser, vin och dryckesprovningar, chokladprovning...
» Motor-aktiviteter; Gocart, 4-hjuling, rallybilar...
» Äventyr & Spänning; Forsränning, safari, jakt, mordgåtor...

Eventmarket önskar er lycka till på svensexan!

 

tisdag 24 mars | 13:22 2015

Möhippa

Syfte
Det viktigaste med möhippan är att bruden får en rolig dag med många härliga minnen. Det är en dag med de närmaste tjejkompisarna till för att njutas.

Planera
Planera noggrant och i god tid så att hippan blir lyckad. Tänk på att detta (oftast) bara görs en gång.

Nedan hittar ni lite förslag på saker att göra på möhippan

  • Väninnorna skriver ner små korta citat eller meningar om bruden som de sedan låter binda i en mindre bok eller häfte. Ta gärna med bilder från förr och nu. Ha det sedan på planeringen att var och en läser sin del för sin vän, den blivande bruden. En vänskaps bok som ger minne för livet.

 

  • Låt bruden måla en teckning, helst en canvas tavla, av sin blivande man. Det bör ske inom en lagom tid som inte blir utdragen p.g.a. perfektion. Motivet bör avspegla hur hon ser honom med uns av humor. Att ni sedan ger tavlan till bruden som en extra bröllopspresent gjord av henne själv är hon självklart ovetandes om. Ett tips är att komma överens med svensexa-gänget att göra likadant med brudgummen för att brudparet ska ha gemensam glädje av sin partners syn på sin äkta hälft.

 

  • Gör upp en hinderbana med olika aktiviteter som leder bruden framåt i orten med mål hos sin snart äkta hälft och hans sällskap. Planera med svensexa-gänget att göra detsamma för brudgummen. Det gäller för de båda att lösa uppgifter och klara hinder. En lek som liknas vid äktenskapets och livets hinderbana. De skall klara hindren som egna individer, men med vetskapen att de gjort det tillsammans och de når till slut sitt gemensamma mål, varandra.

 

  • Gör en tipsrunda eller frågesport för bruden med fokus på gemensamma minnen och händelser. Innehållet bör reflektera bruden, bröllopet, brudgummen, äktenskapet, vännerna osv. För varje rätt svar så vinner bruden något hon önskar sig eller behöver.

 

  • Spa som innehåller en eller flera behandlingar med ett gemensamt och traditionellt bubbelbad.

 

  • Sjunga in en CD eller en musikvideo som sedan spelas upp vid möjligt tillfälle med större mängd folk. Reprisen kommer på bröllopsfesten!

 

  • Ge bruden möjlighet att vara fotomodell för en dag med professionell sminkning och fotograf. Det kan även bli ett fint album att låta bruden ge brudgummen som morgongåva.

 

  • Chokladprovning...
  • Drejkurs...
  • Vinprovning...
  • Danskurs...
  • Ridtur...
  • Kryssning...
  • Minigolf...

» Aktivitetsanläggningar; Anläggningar fulla av aktiviteter...
» Aktivitetsarrangörer Proffs på att planera, fixa och genomföra aktiviteter...
» Lek, tävlingar & Uppdrag; Hitta leverantörerna som erbjuder roliga teamaktiviteter...
» Mat & DryckesaktiviteterMatlagningskurser, vin och dryckesprovningar, chokladprovning...
» Motor-aktiviteter; Gocart, 4-hjuling, rallybilar...
» Äventyr & Spänning; Forsränning, safari, jakt, mordgåtor...

/Eventmarket önskar er en härlig möhippa!

 

tisdag 24 mars | 12:56 2015

Råd till Bröllops-talare

Innehåll

Talet bör innehålla ett känslosamt och positivt budskap som inte är för långt. Max 3-5 minuter bör det vara.

Talet ska framföras väl genom att tala långsamt och tydligt (inte överdrivet och prata inte för fort). Det ska adresseras med namn så att de övriga gästerna och den person som talet riktas mot uppfattar vem det är till, därför ska man även vända sig mot vederbörande.

Riktas talet till bruden ska brudgummen så snart som möjligt nämnas i talet och tvärtom. Festen är deras gemensamma, likaså kommer de att dela allt annat gemensamt, och därför bör mängden antal tal ej bli fler till den ena parten än till den andra. Talet bör avslutas med någon form av lyckönskning till brudparet.

Undvik att infoga något i talet som övriga gäster och framför allt brudparet uppfattar som negativt och pinsamt. Det innebär att sexuella anspelningar, före detta flickvännen/pojkvännen, ''krog raggen'', att den vederbörande blivit snuvad på den högre uppsatta tjänsten på jobbet eller liknande, är absolut uteslutet att ta med i ett bröllopstal. Släktingar som känner varandra väl bör komma ihåg just den regeln, så det inte blir stötande för brudparet.

Förbered dig

  • Skriv ner talet
  • Repetera och klocka det
  • Ta hjälp av stödord
  • Prova hålla talet inför någon annan.
  • Markera pauser och starka/känsliga ord
  • Tänk på att tala tydligt och långsamt
  • Höj blicken mot den/de adresserade och även gästerna
  • Kontakta toastmastern så tidigt som möjligt

Är du trots stora försök, ingen diktare, så välj istället en fin talande text skriven av någon annan, en bit sångtext eller ett citat som du kan framföra till brudparet.

För brudparets framtida lycka så bör den/de som talar resa sig upp när han/hon eller de båda talar. Detta understryker att det är brudparets dag.
Det är dessutom mer etikett och känsla på ett bröllop med resande talare än någon som sitter ner och alla andra knappt kan se eller höra den som framför budskapet.

/Lycka till önskar Eventmarket.se

 

tisdag 24 mars | 12:41 2015

Vem gör vad på ett bröllop?

Vem är passande som brudtärna och vad är hennes uppgift? Eller vad har marskalken, bestmannen, brudnäbbarna, värdparet eller toastmastern för funktioner på ett bröllop? Här beskriver vi dessa uppdrag lite mer.

Brudtärna

Brudtärnan brukar vara en syster, nära släkting eller nära väninna till bruden. Brudtärnans uppgift är att hjälpa bruden med en del förberedelser inför bröllopet samt med påklädning och dylikt på bröllopsdagen. Tärnan brukar själv stå för sina kostnader för kläder och skönhet, men om brudparet har speciella önskemål om kläder och utseende, står brudparet ofta för en del av utgifterna.

Vid vigseln går tärnan vanligtvis fram till altaret tillsammans med marskalken. Till tärnans roll vid vigselceremonin hör att hålla i brudbuketten vid ringväxlingen och ofta läser hon ett bibelstycke eller en vacker dikt. På bröllopsmiddagen brukar hon även hålla ett tal för brudparet. Brudtärnan är den som brukar samordna brudens möhippa. Det blir allt vanligare att ha två eller flera tärnor. Ibland förekommer till och med även 'manliga tärnor'. Vill man inte ha brudtärnor, så behöver man naturligtvis inte ha det.

Marskalk / Best man

Marskalk och best man är i princip samma sak. Marskalken brukar vara en bror, nära släkting eller nära vän till brudgummen och har bland annat till uppgift att vara ett stöd för brudgummen på bröllopsdagen och hjälpa till vid vigseln med att visa gästerna till rätta och förvara ringen/ringarna tills ringväxlingen äger rum. Marskalken brukar själv stå för sina kostnader för kläder.

Vid vigseln går marskalken vanligtvis fram till altaret tillsammans med tärnan. Till marskalkens roll vid vigselceremonin hör att hjälpa bröllopsgästerna till rätta i kyrkan och förvara ringarna fram till ringväxlingen. På bröllopsmiddagen brukar han även hålla ett tal för brudparet. Marskalken är den som brukar samordna brudgummens svensexa.

Man behöver inte ha någon marskalk vid bröllopet om man inte vill ha det. Dock är det vanligast i Sverige med en eller ett par marskalker.

Brudnäbbar

Brudnäbbar och näbbar är ofta brudparets egna barn eller syskonbarn upp till cirka 8 års ålder. De brukar gå in framför brudparet. Näbbarnas uppgifter kan vara att strö ut rosenblad på altargången eller dela ut rosenblad eller ris att kasta efter vigseln. De kan även ta över tärnans/marskalkens uppgifter att hålla brudbuketten under vigseln eller bära ringarna tills ringväxlingen äger rum.

Värdpar

Värdarna är de som brukar ta hand om de praktiska och ekonomiska detaljerna kring bröllopet.
Förut, när brudens föräldrar brukade betala bröllopet, brukade de vara värdparet som bland annat skickade ut inbjudningarna och tog emot anmälningarna.

Idag står brudparet ofta själva för sitt bröllop men brukar dock aldrig åta sig rollen som värdpar. Får de ekonomisk hjälp av sina föräldrar så går oftast rollen som värdpar till föräldrarna. Om alla eller bara någon av dem åtar sig rollen är upp till föräldrarna att besluta. Den eller dem som vill åta sig den äran bör underrätta toastmastern/madamen samt brudparet så snart som möjligt.

Brudparet kan emellertid utse vicevärdar till bröllopet, som har hand om det praktiska på bröllopsdagen, så att brudparet kan ta det lugnt.

Att vara värd eller värdpar innebär utöver de praktiska detaljerna att hålla välkomsttalet.

Toastmaster / toastmadame

På festen brukar man ha en toastmaster eller toastmadame som håller ordning på skålar, tal, telegram, sång och festens tidplan i största allmänhet. Vanligt är också att ha ett toastpar, alltså en man och en kvinna som tillsammans delar på uppgiften.

Toastmastern/toastmadamen har en av bröllopets större roller, så den uppgiften kan kräva en del tid och planering. Därför är det en bra idé att utse toastmastern och/eller toastmadamen relativt tidigt under bröllopsplaneringen, så att man kan diskutera middagens utformning och eventuella önskemål.

Toastmastern/toastmadamen brukar vara den som utbringar brudskålen när brudparet anlänt till festen.
Under middagen kan det vara bra om toastmastern/toastmadamen ringer i en klocka eller blåser i en tuta, för att dra uppmärksamheten till sig.

Det är inte ovanligt att toastmastern har många talare att presentera, så det är viktigt för den som åtar sig denna stora roll att vara noggrann med planeringen. Han/hon/de ska genom planeringen har gott samarbete med serveringspersonalen då tal och måltider ej bör kollidera med varandra. Speciellt så att tal inte läggs in mitt under varmrätten. Den här rollen kräver att man är formell i sina presentationer och kommer ihåg att presentera talaren med för- och efternamn samt sammankopplingen som talaren har med bruden eller brudgummen.

Blir en talare för entusiastisk och drar ut på talet är det upp till toasmastern, genom skrammel eller harkling, att avbryta talaren.

Det är inte bara presentationer som den här rollen kräver utan även att fånga samtliga gästers uppmärksamhet när brudparet ska skära tårtan t.ex.

/Lycka till önskar Eventmarket.se

måndag 23 februari | 11:06 2015

Öppen Förfrågan

skicka-förfrågan-formulärSkicka Öppen Förfrågan

Om du vet vad du söker, så kan du enkelt skicka en Öppen förfrågan direkt till 'sökportalen'. Sen är det bara att invänta svar från lämpliga leverantörer.

Ju tydligare du är med dina önskemål, budget, plats, datum... - desto snabbare och mer konkreta svar kan du få.

Så här går det till:

  • Fyll i formuläret med dina önskemål samt kontaktuppgifter
  • klicka på 'Skicka'
  • Eventmarket läser igenom din förfrågan och godkänner den. I samma ögonblick blir den synlig i Backstage för alla berörda medlemmar som kan vara till din hjälp
  • Du får även en bekräftelse via mail
  • Sen är det bara att invända svar och bra kontakter!

PS! Skulle din 'Förfrågan' inte bli godkänd, så kan det bero på att innehållet handlar mer om reklam eller annat som inte har med bokningförfrågan, köp eller hyra att göra.

Det är kostnadsfritt att skicka en Öppen Förfrågning via Eventmarket och du får gärna skicka så ofta du behöver hjälp med något.

Personlig support!

Vill du ha hjälp via telefon så ring vår Eventmarket-support. Vi hjälper dig gärna att lotsa dig rätt eller att sända ut din Öppna Förfrågan.

Du når oss på 0589-180 95

 

måndag 26 januari | 11:04 2015

För medlemmar som vill synas lite extra...

Här nedan presenterar vi de olika alternativen för utökad exponering! 


rubrik-julannonsering-23

ANNONSERA INFÖR JUL

I år tar vi ett litet nytt grepp. Helt enkelt för att ALLA som erbjuder något speciellt inför advent och jul - julshower, julkonserter, julbord, allt för julfesten & julminglet... - skall kunna vara med. Vi dumpar JUL-paketpriset från fjolårets 2400:- till endast 800:- för en jul-profilsida alt. 1200:- för hela paketet (både jul-profilsida + mailannons i minst ett julmail)

PRIS: Fr. 800:- (Kan bokas tidigast 1 maj-24)

» LÄS MER & BOKA


rubrik-lankade-sokord-ny

LÄNKADE SÖKORD PÅ PROFILSIDAN

Förstärk din SEO med länkade sökord i textfältet på din profilsida. För dig viktiga utvalda ord i texten länkas till önskad url-adress. SEO-bra, helt enkelt! Varje länkat sökord blir automatiskt en värdefull follow-länk...

PRIS: 200:- ex. moms/länkat sökord/år

» LÄS MER


 rubrik-artikel-med-lank

ARTIKEL MED DIREKTLÄNK FÖR BRA SEO

Vill du tipsa, puffa, informera eller marknadsföra något speciellt, så kan du köpa ett länkad artikelsida som visas på Eventmarket. En artikel innehåller både bild, redaktionell text samt en värdefull 'do-follow-länk' till önskad url-adress.. De senast inlagda artiklarna visas på sajtens startsida där man med ett enkelt klick öppnar artikeln. Fördelen med en artikel är att den alltid finns kvar och att Google och de stora sökmotorerna har lätt att indexera innehållet och därmed placera den bra på webben. Detta bidrar till bra SEO /sökoptimering.

PRIS: 1500:- ex. moms/artikel (engångskostnad)

» LÄS MER


rubrik-mailannons-ny

ANNONSERA I EVENTMARKETS STORA MAILUTSKICK 

Vi mailar regelbundet ut stora TEMA-mail, som går ut till hela vårt mailregister på ca 20.000 mailadresser. Ena veckan forkuserar vi på Artister & Underhållning, medan en annan vecka riktar vi strålkastarna mot tex. Fest & Mötelokaler, Uthyrningsleverantörer, Bröllopstema eller Aktiviteter...

Nytt lägre PRIS: 750:- ex. moms/mailannons

» LÄS MER


 rubrik-eget-mailutskick-ny

Ett 'Eget mailutskick' innebär att du som medlem har möjlighet att nå ut till hela Eventmarkets mailregister på ca 20.000 adresser med enbart ditt budskap. I mailet finns möjlighet till flera och större bilder, text och kontaktuppgifter och framför allt att mailet handlar bara om dig...

PRIS: 4900:- ex. moms

» LÄS MER 


rubrik-marknadsfor-din-biljetttforsaljning

MARKNADSFÖR BILJETTFÖRSÄLJNING

Har du en egen show, musikevenemang eller föreställning som du vill marknadsföra, så kan du göra det här på eventmarket. Alla evenemang som marknadsförs visas på vår sida NÖJESBILJETTER och på varje biljettsida visas information, bilder och länk till försäljningsstället.

PRIS: 900:- ex. moms/månad alt. 5900:-/helår.

» LÄS MER


rubrik-massor-meetings

MÄSSOR & MEETINGS

Ibland har vi möjlighet att erbjuda våra medlemmar marknadsföring även i den verkliga världen. Vid vissa tillfällen till förmånliga utställarpriser på befintliga branschmässor. Och ibland i samband med våra egna Eventmarket-Meetings.

» Läs mer om våra tidigare Mässor & Meetings


 

 

måndag 26 januari | 09:36 2015

Finslipar det sista

sajten-vägbyggeVarmt välkommen till NYA Eventmarket!

Nu, efter många månaders hårt arbete, kodning och finlir har vi äntligen öppnat redån för NYA eventmarket. Du möts nu av ny layout och nya funktioner, men vill vi ändå att du skall känna dig hemma. För oss har det hela tiden varit viktigt att behålla och förädla själva stommen - Branschregistret. Och samtidigt komplettera med nya smarta funktioner.

Resultatet ser du nu framför dig! 

NYA eventmarket har blivit snabbare, kaxigare (om vi får säga det själva!) och smartare. Sökmotorn är rustad för att leverera mer pricksäkert och hela kategoriträdet EVENT är tydligare. Även våra två nya avdelningar KONFERENS och SPOTLIGTS tror vi skall berika känslan för alla er som är potentiella event & mötesköpare.

Under närmsta dagarna kommer vi jobba med sista finlirt vad gäller justering av profilsidornas bildmått. Vi kommer även snygga till rubriker och texter. 

Har du frågor eller synpunkter så är du vamt välkommen att kontkta oss!
Vi vill så gärna ha dina reflektioner.

Varmt välkomna och gladaste hälsningar
Jennie & Johnny Sterner och Toni Lahtinen

fredag 09 januari | 15:53 2015

Statistik

rubrik-statistik-24

Ta del av sökportalens totala statistik över antalet sajtbesökare och förfrågningar. Varje medlem kan även via Backstage följa sin egen statistik som avser besök på Profilsidan, antal vidareklick till egna hemsidan samt antal mail/förfrågningar via profilsidan.

STATISTIK & VIKTIGA BESÖKARE

Sökportalen Eventmarket slog upp portarna redan 1998 och har sen dess genererat otaliga kontakter mellan köpare & säljare inom hela event-, mötes- & upplevelseindustrin. Allt bygger på två saker. Att ha ett brett, professionellt och rikstäckande utbud av leverantörer på sajten. Och inte minst, att potentiella kunder hittar hit för att knyta kontakter, boka artister och hitta bra aktörer, lokaler och arrangörer inför fest & konferens... Det sistnämnda, kunderna, gör att det är så otroligt viktigt att vi syns bra på nätet!

Vår första plattform som lanserades 1998 rullade i ca 3 år innan det var dags för nästa stora uppdatering. Då, 2001, flyttade vi över hela sajten på en helt ny plattform som snurrade smärtfritt fram till 2015. Då var det dags för nästa stora plattformsuppdatering.

Den 14 februari 2015, på alla hjärtans dag, presenterades nya Eventmarket.se i en plattform som är skräddarsydd av NyWeb AB. Den är kodad med modern teknik som ger oss oanade möjligheter till nya funtioner & expansion. Även rent layoutmässigt presenterades sajten i en helt ny kostym. Teknik och design har sammataget påverkat besöksstatistiken på ett mycket positivt sätt. Något vi är otroligt glada över!

GLAD STATISTIK

Det finns många intressanta siffror att mäta när det gäller statistik. En av de VIKTIGASTE enl. oss är hur många affärskontakter som defakto skapas i sökportalen - vilket i sin tur påverkas av antalet unika besökare som nyttjar eventmarket.se som arbetsverktyg. Samt hur många profilsidor som totalt öppnas på sajten. Öppnas = när någon klickar på en profilsida och aktivt tar del av innehållet.
(siffrorna är hämtade från Google Analytics)


 

241028-sajtstatistik

BESÖKARE / ANVÄNDARE:

När antalet besökare på sajten ökar, så ökar även affärskontakterna mellan sajtens medlemmar och dess kunder. Som ni ser så fick vi en negativ trafikkurva i samband med pandemin. Inte helt oväntat. Men det positiva är att trafiken återhämtade sej relativt snabbt ändå. Som lägst dippade trafiken ner till drygt 4000 besökare/månad under 2020. I juni 2021 så var vi redan uppe i 5.000 besökare/månad. Och sedan har det ökat i bra takt, vilket vi är så glada över.

Känslan är att vi snart är tillbaka på besökarsiffrorna som vi hade innan pandemin. Dock påverkar fortfarande väldsläget och oroande räntor... Men trots detta så är vår känsla att både antalet besökare på sajten samt antalet förfråningar som sajten genererar, ökar mycket positivt. Och det är huvudsaken. För det är just det som genererar affärskontakter och positiva möten mellan våra medlemmar och dess potentiella kunder.

En sak som faktiskt också är intressant att notera är att det fortfarande är hela 89% av alla våra besökare, som kommer in direkt via organsök på Google och de stora sökmotorerna. Så en sak är klar. Google verkar gilla oss då vi uppenbart ligger bra till i de organiska träfflistorna.
(siffrorna är hämtade från Google Analytics)


 

231231-Forfragningar-statistik


MÄTBARA FÖRFRÅGNINGAR & AFFÄRSKONTAKTER

Hur mäter vi inkommande förfrågningar och affärskontakter? Ja, rent tekniskt så är det enkelt att mäta mail-förfrågningar som skickas via kontaktformuläret på respektive profilsida. Vi mäter även alla Öppna Förfrågningar som skickas till sökportalen och vidare hamnar i Backstage. Det är alltså summeringen av dessa förfrågningar som redovisas i grafen ovan. Därtill vet vi ju även att det sker mängder av telefonsamtal och ytterligare kontakter via våra medlemmars egna hemsidor. Men dessa kan vi dock inte mäta, så vi håller oss till de mätbara mailförfrågningarna.

Varje dag skickas det alltså mängder av mail-förfrågningar direkt till våra medlemmar. Då Eventmarket inte är något bokningsbolag eller mellanhand, så sker all uppföljning och vidarekontakter direkt mellan medlemmen och den potentiella kunden. Men det inkommer även förfrågningar direkt till sökportalen, s.k. Öppna Förfrågningar. Dessa handlar då om förfrågningar och konkreta uppdrag, där den potentiella kunden vill ha förslag/kontakt från olika aktörer på sajten. Öppna Förfrågningar hamnar i Backstage där våra medlemmar loggar in och tar del av uppdragen. Både direkt riktade mail och Backstage-förfrågningar ökar kontinuerligt, vilket är ett tydligt bevis på att det skapas allt fler affärskontakter här på Eventmarket.

användare-procent-180409

VEM SKICKAR FÖRFRÅGNINGAR?

Ca 70% av alla förfrågningar kommer från företag, kommuner och organisationer som vill boka underhållning, fest och möteslokaler, aktiviteter, föreläsare och allt annat som sökportalen erbjuder. Övriga 30% representeras av privatpersoner. 

FÖRFRÅGNINGARNAS EKONOMISKA VÄRDE

Alla förfrågningar är givetvis olika. En trubadur till festen eller rollups till montern kanske kostar 9.000 kr. En showgrupp ca 35.000 kr, en större konferens kan kosta över 150.000 kr, medan Håkan Hellström går på över miljonen. I genomsnitt har förfrågningarna ett värde på ca 30.000kr/förfrågan. Det innebär att Eventmarket.se för närvarande förmedlar uppdrag för över 5 miljoner kr. varje månad. Det är en stor anledning till att så många vill finnas med på Eventmarket.se.
» Läs mer om Medlemskap

Vill du ha hjälp med något?
Kontakta våra medlemmar eller » SKICKA EN ÖPPEN FÖRFRÅGAN!


MEDLEMMARNAS EGEN STATISTIK

Varje medlem har ett eget Backstage där statistik över följande visas: 

- Antal besök på den egna profilsidan
Varje besök från en och samma webbläsare/ IP genererar 1 st nytt besök. Men om samma person med samma webbläsare besöker samma profilsida flera gånger inom samma 2-timmarsperiod, så räknas det fortfarande bara som 1 st besök. Nytt besök av samma person med samma webbläsare efter två timmar genererar ytterligare 1 st besök (ett återkommande besök). Besöken sammanställs och presenteras dygnsvis. Se exempel längre ner.

- Antal vidareklick till den egna hemsidan
Mäter varje klick på den orangefärgade hemsideslänken på profilsidan utfört av unika användare/IP/dygn.

- Antal inkomna mail som skickas till profilsidan
Klickar man på den gröna 'Skicka e-post-knappen' på profilsidan, så visas ett formulär som besökaren fyller i. När man klickar på 'Skicka' så hamnar det i mottagarens/medlemmens mail-inkorg. Därtill hamnar meddelandet i medlemmens eget Backstasge för arkivering. 

- Statistik över egna Biljett-annonser
Annonserar du extra med Biljett-annonser så mäts antal besök/biljettannons samt antal vidareklick till hemsidan utfört av unika användare/IP/dygn.

blå-röd-kurva

Så här visas statistikkurvorna i Backstage:

Ex:
Kalle besöker en profilsida kl. 10.00 = 1 besök (nytt)
Kalle besöker på nytt samma profilsida kl. 10.30 = besöket räknas inte då det sker av samma person inom samma 2-timmars session.
Kalle besöker på nytt samma profilsida kl. 13.00 = 1 besök (återkommande)
Lisa besöker samma profilsida kl. 14.00 = 1 besök (nytt)
Lisa besöker på nytt samma profilsida kl. 21.00 = 1 besök (återkommande)
Lasse besöker samma profilsida kl. 23.00 = 1 besök (nytt)
Totalt: 5 besök (3 st nya och 2 återkommande detta dygn)

» LOGGA IN BACKSTAGE



HUR HITTAR BESÖKARNA TILL EVENTMARKET.SE?

Drygt 88% (!) av alla besök genereras direkt via de stora sökmotorerna. Detta beror på att vi ständigt arbetar med att sökoptimera sajtes innehåll inkl. alla profilsidor. Och det är alltid den organiska träfflistan vi fokuserar på, med viss stödannosering med Adwords. Drygt 10% går direkt in på www.eventmarket.se och 6% genereras via inlänkningar.



HUR MYCKET UPPDRAG FÅR MAN SOM MEDLEM?

Vi får regelbundet positiv respons ang. bokningar och värdefulla affärskontakter. Men då varje affärskontakt sker direkt mellan köparen och säljare, utan vår inblandning, så har vi inga exakta siffror på hur många konkreta affärer som faktiskt genereras tack vare Eventmarket.se. Men tittar vi på antalet nöjda annonsörer som väljer att förlänga sina medlemskap hos oss, så visar det att över 90% är så pass nöjda att de väljer att finnas kvar år efter år! Något vi är otroligt glada för! Detta gör att sajtens mångfald och innehåll exponeras långsiktigt, vilket vi ser som mycket viktigt för alla som letar efter leverantörer och kontakter.



ANNONSPERIOD

Medlemskapet/annonsperioden löper vanligen på 12 månader, men vi erbjuder vi även 6-månaderspaket om man så önskar.

» LÄS MER OM MEDLEMSKAP / ANNONSERING


 

 

fredag 02 januari | 19:18 2015

Vår historia

 rubrik-vår-historia2

jennie-johnny-20år

jennie historik

Den 22 januari 1998 lanserades sökportalen Eventmarket.se world wide webb på en eventmässa i Eriksbergshallen i Göteborg. Vår rykande färska hemsida emottogs med öppna armar på mässan, och våra första medlemmar tecknade avtal...

Så här startade allt!
Man kan säga att allt startade några år tidigare med en klockren idé som vid några tillfällen presenterades för branschkollegor i samband med något vi kallade Nöjeslunchen i Stockholm. Håkan Sterner, med då över 30 års erfarenhet av nöje & underhållning både på och bakom scenen samt arrangörsskap, hade nu arrangerat stora företagsevent ihop med dottern Jennie och hennes man Johnny i drygt 10 års tid. Åren, veckorna, och dagarna med jobb, jobb, jobb och eventgenomföranden var fantastiska! Ja ni vet... 'Det glada 80-talet'!

Men det blev även många och långa nätter. Det började växa en önskan från Jennie & Johnnys grabbar Victor & Charlie att få ha både sina föräldrar och sin morfar lite mer på hemmplan...

Tillsammans  slog vi våra kloka huvuden ihop. Vi kunde branschen på våra fem fingrar... eller nja, våra 30 fingrar. Och vi kände att det fanns ett starkt behov av att samla, strukturera och utveckla hela event-, mötes- & upplevelseindustrin på en och samma marknadsplats. Den platsen skulle få bli internet.

Äntligen skulle viktiga direktkontakter och gamla slitna telefonböcker öppnas upp för ALLA som var i färd att planera och arrangera festligheter, konferenser och tillställningar.... Tillsammans formade vi vår idé till ett helt nytt koncept. En webbaserad sökportal. Tillgänglig för alla!

Kodningen och själva byggnadet av sajten gjordes av teknikern Carl Nordin. Logo och layout togs fram av Hasse Lindquist (ja ni vet han från bandet BadenBaden) och marknadsmaterial producerades av layoutaren Lasse Karlsson. Rykande färsk lanserades sajten på en eventmässa i Göteborg den 22 & 23 januari 1998. Sökportalen Eventmarket var född!

fösrta-mässan

Sajten blev snabbt en viktig plattform för branschens köpare & säljare och besökstrafiken ökade för var dag som gick. Mångfalden gjorde sajten unik och snart kompletterade vi även synligheten på webben med mänskliga möten i den verkliga världen. Allt för att visa upp och marknadsföra Sveriges främsta aktörer inom event-, mötes- och upplevelseindustrin. Några av dessa mässor var SHIE, Stockholm Marketing Week, KonferensExpo, Eventdagarna, Konfex, TravelWorld... Ni som var där kommer säkert ihåg våra orangea stora samlingsmontrar fyllda med branschleverantörer, artisthappenings och visitkortslotteri varje heltimma!

eventmarket-mässbilder

2004 klev Håkan Sterner av eventmarket-tåget för nya utmaningar och vidareutveckling av bl.a Svenska EventAkademin samt eventföreläsningar & sitt egna bolag Håkan Sterner Eventkonsult AB.

Jennie och Johnny Sterner la i ännu en växel och driver sedan dess bolaget i egen regi tillsammans med några ack så viktiga samarbetspartners som är bäst på det där med ettor och nollor! Under åren som gått har vi trampat upp mången internet-stigar och fick många gånger frågan om Internet verkligen var här för att stanna? Med facit i hand och där vi står i dag, så finns bara ett svar - JA, ABSOLUT! ...eller vad säger ni ;)

Ständig utveckling...
Det gäller att hela tiden ligga i framkant både när det gäller teknik och inte minst att vara lyhörda för användarnas webb-beteenden - det som sammantaget kallas 'användarvänlighet'. Den 14 februari 2015 bytte vi ut vår gamle trotjänare och uppgraderade till en ny modern plattform. Vi förbättrade sökfunktioner och alla våra medlemmars  exponering. Vi förädlade hela branschregistret, öppnade upp en helt ny Konferens-avdelning, expanderade med marknadsföring av nöjesbiljetter till shower och föreställningar.  Och så klart.... allt blev responsivt! (mobil-anpassat)

LAYOUTEN från -98 till idag!
Både hur sajten såg ut samt vår logo.

sajtbilder-alla-från-start2020-2

1. Sökportalen och sajten Eventmarket lanserades 22 januari 1998. 
Carl Nordin byggde hela den första plattformen och Hasse Lindquist tog fram den grafisk layouten samt vår första logo som vi internt kallade korven. Färgerna var terakotta-orange och turkos. På kontoret och på alla mässor surfade vi på våra turkosa iMac-datorer och en ny era hade börjat. 

2. 2003 byggdes en helt ny plattform och den orangea färgen blev vårt signum.
Vår första plattform som byggdes av Carl Nordin, behövde förnyas och en nya plattform byggdes nu fram av Gimgif, vilket gjorde oss mer flexibla i webbutvecklingen. Vi la till '.com' i vår logo för att förtydliga att vi inte bara HADE en hemsida, utan faktiskt VAR en hemsida! Vi marknadsförde oss via branschtidningar och på många mässor. Antalet medlemmar ökade kraftigt, även om några fortfarande var lite rädda för att köpa exponering/annonsering på webben. Man visste ju liksom inte om webben skulle finnas kvar... Sajten rullade på och Jennie stod nu för alla layoutuppdateringar.

3. 2007... Full snurr, ständig utveckling och många mässor
Vi fortsätter att växa och ser hela tiden över användarvänligheten. Facebook-sidan börjar leva 2007 och år 2010 tar vi fram en ny logo där vår orangea stjärna ser dagens ljus. Vi tittar på hur vi bäst kan göra sajten responsiv. I vårt nyhetsmail 29 november 2012 skrev vi så här: "Ibland kommer tomten på besök flera veckor innan jul! Världens bästa julklapp är redan öppnad och vi visar stolt upp eventmarket.com, som nu är helt mobilanpassad. Rent tekniskt har vi byggt om hela sajten så den blivit responsiv." När det gäller marknadsföringen så tar den webbaserade marknadsföringen nästan helt över de printade annonserna. Vi ställer ut på många branschmässor och gör även ett flertal egna Eventmarket-Meetings

4. 2015 var det åter dags för en ny plattform
Vi påbörjade ett mycket positivt samarbete med Tom och Mårten på företaget NyWeb AB. Den 14 februari 2015, På Alla Hjärtansdag, kunde vi presentera ett helt ny version av Eventmarket.se. Vi skapade tydligare avdelningar för EVENT, KONFERENS och BILJETT samt utvecklade Backstage än mer. Sökoptimering är sen flera år tillbaka A & O samtidigt som vår medverkan på fysiska mässorna minskar. Mässorna är inte som de var förr!

5. 2016 - trafiken skjuter i höjden
Google verkar gilla oss skarpt. Vår inkommande trafik skjuter i höjden och affärskontakterna i sökportalen i stort sett fördubblas på kort tid. Även alla bokningsbara nöjesbiljetter drar stor trafik... Sajtens startisida 'tuffar till sig' och vi  älskar att leka med glada färger. Med den svarta mörka bakgrunden gör sig våra olika kategorier bra och det blir enklare att både hitta och känna igen oss. Vem vet vad som händer härnäst :)

6. 2018, den 22 januari fyllde vi 20 år!
Vi expanderar som aldrig förr och erövrar mark både på webben och i den verkliga världen! Vi har över 1000 profilsidor på sajten och faktum är att hela 95% av alla våra medlemmar är så pass nöjda att de väljer att finnas kvar år från år. Något vi är otroligt stolta över! Vi slipar ständigt på våra tjänster och lägger stort fokus på kundvård. Det är vårt signum.

7. 2019 - Nylansering av både ny layout och supersnabb sajt
Det gäller att hela tiden ligga i framkant och hänga med! Den 10 oktober 2019 lanserar vi efter flera månaders hårt arbete, en snabbare och modernare form av Eventmarket.se. Sajtens 'svarstider' ökade med flera hundra procent och den nya layouten hade ett starkt syfte i att underlätta användningen. Vi tror starkt på att sökning, filtrering, träfflisor samt profilsidorna och övriga sidor i hela sökportalen skall se likadana ut, oavsett om man surfar från mobil, ipad eller stor skärm. Användarvänlighet är vårt motto!

2021
Vi lever mitt i en galen tid. En världsomfattande pandemi har tagit ett hårt tag om oss alla. Restriktioner gör att man inte får träffas i större grupper. Man får inte arrangera event eller andra sammankomster. Max 8 personer i grupp... och ibland mindre än så, fick träffas och tex. äta tillsammans. Ja ni förstår... Hela vår eventbransch sattes på paus. Vi, och självklart hela sjukvården, gick på knäna. Nu gällde det att hålla ut och ställa om.

Men inget ont som inte har något gott och spännande med sej!
Vi bestämde oss redan från dag ett att vi skulle sitta lugnt i båten. Vi skulle ta oss igenom denna pandemi på ett eller annat sätt. Vi fick givetvis ställa om och hitta lite nya möjligheter att både dra in pengar och sysselsätta oss. Johnny började jobba extra på en skola här i Arboga och Jennie började sälja inredning på kvällarna. Därtill växte en dröm fram som funnits länge. Jennie som älskar att baka tog tillfället i akt och skickade in en ansökan till TV4s program 'Hela Sverige Bakar' säsong 10. Och tro på sjutton. Efter ett antal castingar blev Jennie antagen som en av 12 tävlande i Hela Sverige Bakar 2021. Programmet spelades in i maj och juni och sändes sedan under hela hösten-21. Och det blev verkligen en hel höst, eftersom Jennie bakade sej ända till semifinal. Det innebar att hon syntes i rutan i hela 11 veckor/avsnitt av 12. ''Jag är så fantastiskt glad för hela den här resan. Jag har utvecklats massor och kommer bära med mej detta glada äventyr för resten av mitt liv. Det känns som att jag vann det bästa av allt. 11 underbara veckor och fina vänner för livet. Jag kommer givetvis fortsätta att baka, men även lägga min själ i Eventmarket igen, nu när pandemin äntligen skymtar bakom oss''. Säger Jennie. 

2022
Pandemins alla restriktioner här i Sverige släpptes den 9 februari-22. Det blev proppen ur. Lite som ett kosläpp. Himmel vilken fart det blev. Vi nyper oss i armen och bubblar av hoppfullhet nu när vi snart ser pandemin i backspegeln. Åhhhh va vi är redo. Åhhh vad hela event- & mötesbranschen är redo. Nu äntligen... Tack vare alla inkommande förfrågningar bevittnar vi åter lyckliga uppdragsgivare och lyriska eventplanerare. Nu åter genomförs festligheter och konferenser. Nu erövrar vi rätten att åter få umgås och skapa mänskliga möten.

Men ganska snart ersattes euforin med en ny oro. Rysslands invasion i Ukraina var nu ett faktum. Putin hade startat ett barbariskt krig - i ett gannland i Europa. Väldigt nära oss. Förutom allt mänskligt lidande som människorna i Ukraina utsätts för, så blir påföljden i världen höjda matpriser, skenande elpriser, höjd inflasion och en allmän oro och försiktighet. 
Trafiken inne på Eventmarket, som starkt återhämtat sej efter pandemin, fick nu åter en liten törn. Men det klarar vi. Förfrågningarna strömmar in och även många nya medlemmar :)

2023 - Eventmarket fyller 25 år som sökportal!
I januari 2023, har vi nästintill 3 galna år bakom oss. Men vi tror på framtiden. Vi tror på nu'et! Bara under januaris första veckor så har sajten berikats med 5 nya medlemmar. Den 22-23 januari firar vi 25 år som sökportal, vilket vi firar med tårta och praliner till de medlemmar som finnits med sedan starten.

2024
Vi går in i nya året med öppen famn. Med hopp om medmänsklighet. Om glädje. Trygghet. Om framtidstro. De översta inom militären. Sakkunniga. Stadsministern. Alla uppmanar oss att se världsläget på allvar. Att vi ska rusta oss mentalt. För krig. Vi vill tro att det handlar om att vi ska se klart. Förstå alvaret. Förbereda oss i tanken och till viss del även materiellt. Men inte bli rädda. Nej, vi ska fortsätta att leva. Att skapa glada stunder och fina minnen. Kanske fira det där bröllopet vi pratat om länge. Arrangera festen med fokus på teamet och kollegorna. Boka ett coverband, en magiker eller en spännande föreläsare som gjuter kunskap, trygghet och nya lärdomar.
Låt oss tillsammans måla tavlan 2024! Låt den bli lika vacker som glädjande!

Vår och företagets styrka skulle jag säga handlar om ren och skär glädje att dels som 'äkta makar' få jobba tillsammans och självklart få möjligheten att arbeta med event & mötesbranschen som ligger oss så varmt om hjärtat. 
...Och våra grabbar, som för 26 år sedan ville ha oss lite mer på hemmaplan, fick som dom ville. Nu har dom dock sen många år tillbaka flugit ur boet. Ja, vi har till och med hunnit bli 3-faldigt farmor & farfar. Hipp Hipp Hurra för oss och för hela Eventmarket!

Fortsättning följer! 

Skarmavbild 2023-01-20 kl. 10.00.32

/ Jennie & Johnny Sterner
Ägare och den dagliga drivkraften bakom Eventmarket.se

 

 

Eventmarket-logo

Eventmarket Svenska AB | Org-nr: 556550-4015 | » Om Eventmarket | » Bli medlem