Statistik

rubrik-statistik-24

Ta del av sökportalens totala statistik över antalet sajtbesökare och förfrågningar. Varje medlem kan även via Backstage följa sin egen statistik som avser besök på Profilsidan, antal vidareklick till egna hemsidan samt antal mail/förfrågningar via profilsidan.

STATISTIK & VIKTIGA BESÖKARE

Sökportalen Eventmarket slog upp portarna redan 1998 och har sen dess genererat otaliga kontakter mellan köpare & säljare inom hela event-, mötes- & upplevelseindustrin. Allt bygger på två saker. Att ha ett brett, professionellt och rikstäckande utbud av leverantörer på sajten. Och inte minst, att potentiella kunder hittar hit för att knyta kontakter, boka artister och hitta bra aktörer, lokaler och arrangörer inför fest & konferens... Det sistnämnda, kunderna, gör att det är så otroligt viktigt att vi syns bra på nätet!

Vår första plattform som lanserades 1998 rullade i ca 3 år innan det var dags för nästa stora uppdatering. Då, 2001, flyttade vi över hela sajten på en helt ny plattform som snurrade smärtfritt fram till 2015. Då var det dags för nästa stora plattformsuppdatering.

Den 14 februari 2015, på alla hjärtans dag, presenterades nya Eventmarket.se i en plattform som är skräddarsydd av NyWeb AB. Den är kodad med modern teknik som ger oss oanade möjligheter till nya funtioner & expansion. Även rent layoutmässigt presenterades sajten i en helt ny kostym. Teknik och design har sammataget påverkat besöksstatistiken på ett mycket positivt sätt. Något vi är otroligt glada över!

GLAD STATISTIK

Det finns många intressanta siffror att mäta när det gäller statistik. En av de VIKTIGASTE enl. oss är hur många affärskontakter som defakto skapas i sökportalen - vilket i sin tur påverkas av antalet unika besökare som nyttjar eventmarket.se som arbetsverktyg. Samt hur många profilsidor som totalt öppnas på sajten. Öppnas = när någon klickar på en profilsida och aktivt tar del av innehållet.
(siffrorna är hämtade från Google Analytics)


 

231231-sajtstatistik

BESÖKARE / ANVÄNDARE:

När antalet besökare på sajten ökar, så ökar även affärskontakterna mellan sajtens medlemmar och dess kunder. Som ni ser så fick vi en negativ trafikkurva i samband med pandemin. Inte helt oväntat. Men det positiva är att trafiken återhämtade sej relativt snabbt ändå. Som lägst dippade trafiken ner till 7000 besökare/månad under 2020. I juni 2021 så var vi redan uppe i 11.000 besökare/månad. Och sedan har det ökat sakta men säkert, vilket vi är så glada över.

Känslan är att vi snart är tillbaka på besökarsiffrorna som vi hade innan pandemin. Det känns fantastiskt. Dock påverkar väldsläget samt även att Google Analytics i juli-23 så gjorde om sina algoritmer och mätpunkter, vilket i sin tur visade lägre siffror än vad vi hade innan! Från en dag till en annan så hade kurvorna dippat och en ny mätning gällde. Man mätte helt enkelt besökare på annat sätt än innan (det kan tex. bero på nya tidsintervaller, besökarmönster och beteenden) Så vipps så låg våra kurvor lägre än innan juli-23. Det som tidigare visade på 16.000 besökare blev nu 14.000 beökare. Men trots detta så är vår känsla att både antalet besökare på sajten samt antalet förfråningar som sajten genererar, ökar mycket positivt. Och det är huvudsaken. Det viktiga för oss är att vi hela tiden ökar i besök. För det är just det som genererar affärskontakter och positiva möten mellan våra medlemmar och dess potentiella kunder.

En sak som faktiskt också är intressant att notera är att det fortfarande är hela 89% av alla våra besökare, som kommer in direkt via organsök på Google och de stora sökmotorerna. Så en sak är klar. Google verkar gilla oss då vi uppenbart ligger bra till i de organiska träfflistorna.
(siffrorna är hämtade från Google Analytics)


 

231231-Forfragningar-statistik


MÄTBARA FÖRFRÅGNINGAR & AFFÄRSKONTAKTER

Hur mäter vi inkommande förfrågningar och affärskontakter? Ja, rent tekniskt så är det enkelt att mäta mail-förfrågningar som skickas via kontaktformuläret på respektive profilsida. Vi mäter även alla Öppna Förfrågningar som skickas till sökportalen och vidare hamnar i Backstage. Det är alltså summeringen av dessa förfrågningar som redovisas i grafen ovan. Därtill vet vi ju även att det sker mängder av telefonsamtal och ytterligare kontakter via våra medlemmars egna hemsidor. Men dessa kan vi dock inte mäta, så vi håller oss till de mätbara mailförfrågningarna.

Varje dag skickas det alltså mängder av mail-förfrågningar direkt till våra medlemmar. Då Eventmarket inte är något bokningsbolag eller mellanhand, så sker all uppföljning och vidarekontakter direkt mellan medlemmen och den potentiella kunden. Men det inkommer även förfrågningar direkt till sökportalen, s.k. Öppna Förfrågningar. Dessa handlar då om förfrågningar och konkreta uppdrag, där den potentiella kunden vill ha förslag/kontakt från olika aktörer på sajten. Öppna Förfrågningar hamnar i Backstage där våra medlemmar loggar in och tar del av uppdragen. Både direkt riktade mail och Backstage-förfrågningar ökar kontinuerligt, vilket är ett tydligt bevis på att det skapas allt fler affärskontakter här på Eventmarket.

användare-procent-180409

VEM SKICKAR FÖRFRÅGNINGAR?

Ca 70% av alla förfrågningar kommer från företag, kommuner och organisationer som vill boka underhållning, fest och möteslokaler, aktiviteter, föreläsare och allt annat som sökportalen erbjuder. Övriga 30% representeras av privatpersoner. 

FÖRFRÅGNINGARNAS EKONOMISKA VÄRDE

Alla förfrågningar är givetvis olika. En trubadur till festen eller rollups till montern kanske kostar 9.000 kr. En showgrupp ca 35.000 kr, en större konferens kan kosta över 150.000 kr, medan Håkan Hellström går på över miljonen. I genomsnitt har förfrågningarna ett värde på ca 30.000kr/förfrågan. Det innebär att Eventmarket.se för närvarande förmedlar uppdrag för över 5 miljoner kr. varje månad. Det är en stor anledning till att så många vill finnas med på Eventmarket.se.
» Läs mer om Medlemskap

Vill du ha hjälp med något?
Kontakta våra medlemmar eller » SKICKA EN ÖPPEN FÖRFRÅGAN!


MEDLEMMARNAS EGEN STATISTIK

Varje medlem har ett eget Backstage där statistik över följande visas: 

- Antal besök på den egna profilsidan
Varje besök från en och samma webbläsare/ IP genererar 1 st nytt besök. Men om samma person med samma webbläsare besöker samma profilsida flera gånger inom samma 2-timmarsperiod, så räknas det fortfarande bara som 1 st besök. Nytt besök av samma person med samma webbläsare efter två timmar genererar ytterligare 1 st besök (ett återkommande besök). Besöken sammanställs och presenteras dygnsvis. Se exempel längre ner.

- Antal vidareklick till den egna hemsidan
Mäter varje klick på den orangefärgade hemsideslänken på profilsidan utfört av unika användare/IP/dygn.

- Antal inkomna mail som skickas till profilsidan
Klickar man på den gröna 'Skicka e-post-knappen' på profilsidan, så visas ett formulär som besökaren fyller i. När man klickar på 'Skicka' så hamnar det i mottagarens/medlemmens mail-inkorg. Därtill hamnar meddelandet i medlemmens eget Backstasge för arkivering. 

- Statistik över egna Biljett-annonser
Annonserar du extra med Biljett-annonser så mäts antal besök/biljettannons samt antal vidareklick till hemsidan utfört av unika användare/IP/dygn.

blå-röd-kurva

Så här visas statistikkurvorna i Backstage:

Ex:
Kalle besöker en profilsida kl. 10.00 = 1 besök (nytt)
Kalle besöker på nytt samma profilsida kl. 10.30 = besöket räknas inte då det sker av samma person inom samma 2-timmars session.
Kalle besöker på nytt samma profilsida kl. 13.00 = 1 besök (återkommande)
Lisa besöker samma profilsida kl. 14.00 = 1 besök (nytt)
Lisa besöker på nytt samma profilsida kl. 21.00 = 1 besök (återkommande)
Lasse besöker samma profilsida kl. 23.00 = 1 besök (nytt)
Totalt: 5 besök (3 st nya och 2 återkommande detta dygn)

» LOGGA IN BACKSTAGE



HUR HITTAR BESÖKARNA TILL EVENTMARKET.SE?

Drygt 88% (!) av alla besök genereras direkt via de stora sökmotorerna. Detta beror på att vi ständigt arbetar med att sökoptimera sajtes innehåll inkl. alla profilsidor. Och det är alltid den organiska träfflistan vi fokuserar på, med viss stödannosering med Adwords. Drygt 10% går direkt in på www.eventmarket.se och 6% genereras via inlänkningar.



HUR MYCKET UPPDRAG FÅR MAN SOM MEDLEM?

Vi får regelbundet positiv respons ang. bokningar och värdefulla affärskontakter. Men då varje affärskontakt sker direkt mellan köparen och säljare, utan vår inblandning, så har vi inga exakta siffror på hur många konkreta affärer som faktiskt genereras tack vare Eventmarket.se. Men tittar vi på antalet nöjda annonsörer som väljer att förlänga sina medlemskap hos oss, så visar det att över 90% är så pass nöjda att de väljer att finnas kvar år efter år! Något vi är otroligt glada för! Detta gör att sajtens mångfald och innehåll exponeras långsiktigt, vilket vi ser som mycket viktigt för alla som letar efter leverantörer och kontakter.



ANNONSPERIOD

Medlemskapet/annonsperioden löper vanligen på 12 månader, men vi erbjuder vi även 6-månaderspaket om man så önskar.

» LÄS MER OM MEDLEMSKAP / ANNONSERING


 

 

ny-logo-utan-since

Eventmarket Svenska AB | Org-nr: 556550-4015 | » Om Eventmarket